dompress | e-blogi.pl
_blog dompress
Jak idzie deweloperom sprzedaż mieszkań 2019-10-25

Jakie wyniki sprzedaży odnotowali deweloperzy w trzecim kwartale tego roku? Czy w ciągu 9 miesięcy tego roku do nabywców trafiło więcej lokali niż w roku ubiegłym? Czy uzyskane rezultaty są zgodne z założeniami firm? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości Dompress.pl   


Zbigniew Juroszek, prezes Atal


Od stycznia do września 2019 roku zakontraktowaliśmy 2305 mieszkań, co oznacza wzrost o ponad 28 proc. rok do roku. Ten wynik pozwala nam na podniesienie celu sprzedażowego na 2019 rok, z wcześniej zakładanych 2,8 tys. lokali do około 3 tys. mieszkań. Bardzo dobre wyniki sprzedaży to efekt naszej elastyczności we wprowadzaniu nowych inwestycji, szybkości reakcji na zmiany popytu i skali działalności, którą zawdzięczamy wypracowanej przed laty dywersyfikacji geograficznej. Jesteśmy obecni w siedmiu największych aglomeracjach w kraju. To przekłada się na wysoką rentowność i to właśnie utrzymanie wysokiej marżowości projektów niezmiennie pozostaje naszym najważniejszym celem.


Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper


W pierwszych trzech kwartałach br. zakontraktowaliśmy 314 mieszkań w porównaniu z 452 umowami zawartymi w analogicznym okresie zeszłego roku. Na koniec września br. w naszej ofercie dostępnych było 260 lokali. Zrealizowana sprzedaż była zgodna z założeniami i odpowiadała skali prowadzonych przez nas inwestycji. W przygotowaniu mamy wiele nowych projektów, które zostaną wprowadzone do sprzedaży w najbliższym czasie, co umocni pozycję firmy na rynku deweloperskim.


Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic


Wyniki sprzedaży mieszkań w trzecim kwartale br., jak i od początku 2019 roku są zgodne z naszymi oczekiwaniami. W tym roku rozpoczęliśmy sprzedaż dwóch nowych inwestycji i przekroczyliśmy zakładane cele sprzedażowe.


Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest


W trzecim kwartale br. sprzedaliśmy 65 mieszkań, a w ciągu pierwszych 9 miesięcy 2019 roku do nabywców trafiły łącznie 203 lokale. Poziom sprzedaży jest zgodny z założeniami na ten rok. Natomiast sprzedaż wzrosła o ponad 100 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Liczymy, że tegoroczny wynik przekroczy 300 sprzedanych lokali.


Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.


W trzecim kwartale 2019 roku sprzedaliśmy 249 lokali wobec 210 mieszkań zakontraktowanych rok wcześniej. W okresie 9 miesięcy tego roku znaleźliśmy nabywców na 737 lokali.


Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu


W trzecim kwartale 2019 roku zakontraktowaliśmy 160 mieszkań, a narastająco od początku roku sprzedaliśmy 505 lokali. Spodziewamy się mocnego czwartego kwartału. Zgodnie z założeniami, planujemy zamknąć ten rok sprzedażą na poziomie około 800 mieszkań.


Zaraportowana sprzedaż w trzecim kwartale br. jest zbliżona do wyniku osiągniętego w pierwszych dwóch kwartałach tego roku. Warto natomiast wskazać, że w naszych wynikach sprzedażowych prezentujemy jedynie zawarte z klientami przedwstępne umowy sprzedaży oraz umowy deweloperskie, bez umów rezerwacyjnych. Tymczasem na koniec trzeciego kwartału br. aż 88 lokali objętych było umowami rezerwacyjnymi. Zdecydowana większość z nich dotyczy naszego nowego, warszawskiego projektu Ursus Centralny w Warszawie, w którym zawieranie umów rozpoczęliśmy we wrześniu br. Projekt miał niewielki wpływ na wyniki sprzedaży w trzecim kwartale, natomiast będzie miał znaczący udział w sprzedaży w ostatnich trzech miesiącach roku.


W trzecim kwartale br. przekazanych zostało nabywcom 100 mieszkań, a od stycznia do września br. 534 lokale. Zakładamy, że do końca roku liczba ta wzrośnie do około 800 mieszkań.


Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska


W 2019 roku planowaliśmy uruchomienie kolejnych projektów, które zapewniłyby nam zwiększenie udziału w rynku. Jednak przedłużające się procesy administracyjne, związane z pozwoleniami na budowę opóźniły rozpoczęcie sprzedaży nowych projektów. Skupiamy się więc na wyniku sprzedaży wieloetapowego osiedla Omulewska 26, z którego jesteśmy bardzo zadowoleni. Udało nam się zrealizować wszystkie cele sprzedażowe w pierwszych trzech kwartałach tego roku. W najbliższych dniach wprowadzamy natomiast do sprzedaży nasz pierwszy projekt apartamentowy w Krakowie, co na pewno znajdzie odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży.


 


Autor: Dompress.pl


 


Jakie mieszkania wejdą na rynek 2019-10-17

Jakie inwestycje przygotowują deweloperzy? Jakie mieszkania będzie w nich można kupić? W jakich cenach? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości Dompress.pl


 


Mirosław Kujawski, członek zarządu Develia S.A.


W drugiej połowie tego roku chcemy uruchomić sprzedaż w 15 inwestycjach zlokalizowanych w 4 miastach w kraju. Do oferty trafi ponad 2000 mieszkań, zarówno w nowych lokalizacjach, jak i w kolejnych etapach realizowanych już projektów. Ceny lokali będą zróżnicowane w zależności od lokalizacji i specyfikacji danego projektu. Mieszkania, które znajdą się w ofercie będzie można nabyć w kwocie od 4900 zł/mkw.


Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.


W najbliższym czasie planujemy rozpocząć sprzedaż mieszkań w osiedlu Gościnne w Skórzewie koło Poznania, położonej w pobliżu parku marcelińskiego. Przedsprzedaż mieszkań w tej inwestycji rozpoczęliśmy w lipcu br. W kompleksie dziesięciu pięciokondygnacyjnych budynków o wysokim standardzie powstanie 258 lokali o powierzchni od 29 mkw. do 105 mkw. Mieszkanie wraz z dwoma miejscami postojowymi w hali garażowej w tej inwestycji będzie można kupić w cenie od 272 tys. zł.


W przedsprzedaży są też lokale w osiedlu Stacja Centrum w Pruszkowie, gdzie w pięciu budynkach nabywcy znajdą duży wybór mieszkań o kompaktowych metrażach. Łącznie w inwestycji zaplanowanych zostało ponad 400 lokali w cenie od 7150 zł za mkw.


Wkrótce ruszy także kolejny etap osiedla Wrzosowa Aleja na warszawskiej Białołęce. W ofercie znajdą się kameralne wille miejskie z miniogródkami w wydzielonej, ogrodzonej i otoczonej zielenią przestrzeni.


W planach na najbliższe miesiące mamy również uruchomienie prestiżowej inwestycji Horizon Letnica w Gdańsku, usytuowanej w niewielkiej odległości od zatoki. W pięknej, zalesionej okolicy pod Krakowem przygotowujemy też inwestycję Apartamenty na Wzgórzach.


 


Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska


Aktualnie w sprzedaży mamy duże, etapowane osiedle Omulewska 26 na warszawskiej Pradze. W najbliższej przyszłości planujemy uruchomić kilka nowych inwestycji w Warszawie. Począwszy od projektów na Bielanach, przez nowe osiedle o wysokim standardzie na Ursynowie oraz nowoczesny budynek w segmencie premium w centrum miasta, po nasze projekty na rynku krakowskim. Jesteśmy także dalej aktywni w segmencie PRS (Private Rental Sector). W tej formule przygotowujemy kolejną inwestycję zlokalizowaną u zbiegu ulicy Puławskiej i alei  Niepodległości w Warszawie.


Wojciech Duda, wiceprezes Duda Development


We wrześniu zaprezentowaliśmy premierową odsłonę czwartego etapu naszego, bestsellerowego osiedla Nowe Złotniki w Złotnikach koło Suchego Lasu pod Poznaniem. Oferta obejmuje 22 domy w zabudowie szeregowej i bliźniaczej o powierzchni od około 133 mkw. do 156 mkw. z ogrodami od strony południowej. 


Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic


Niedawno wprowadziliśmy do sprzedaży dwie nowe inwestycje w Warszawie. W pierwszym etapie projektu Moja Północna, który zlokalizowany jest na warszawskim Tarchominie oferujemy lokale w cenie od 7700 zł za mkw. W inwestycji Apartamenty Przy Arsenale w Śródmieściu można kupić mieszkanie w kwocie od 14 tys. zł/mkw.


Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest


Jesteśmy w trakcie wprowadzania na rynek dwóch nowych projektów. Rozpoczęliśmy już przedsprzedaż mieszkań w inwestycji Metro Park zlokalizowanej na pograniczu warszawskich Bielan i Żoliborza przy alei Słowiańskiej. Kolejna inwestycja, która wejdzie wkrótce do sprzedaży będzie usytuowana przy ulicy Oszmiańskiej w Warszawie. Oba projekty cechuje świetna lokalizacja i komunikacja, ponieważ znajdują się w bliskim sąsiedztwie działających stacji metra.


Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska


W drugiej połowie września br. uruchomiliśmy sprzedaż trzeciego etapu naszej flagowej inwestycji – osiedle Jaśminowy Mokotów. Projekt wkomponowany w zabudowę pod Skarpą Warszawską wkrótce powiększy się o sześć dwupiętrowych apartamentowców. W tej fazie zaoferujemy 93 mieszkania o metrażu od 23 mkw. do 116 mkw. Każde z przestronnym balkonem, tarasem lub ogródkiem, dużymi panoramicznymi oknami o wysokich parametrach akustycznych oraz słoneczną kuchnią. W dalszej perspektywie planujemy start kolejnych faz naszych wieloetapowych osiedli.


Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper


Najnowsze inwestycje, które wkrótce wprowadzimy do sprzedaży zlokalizowane są na Wyspie Sobieszewskiej. To dzielnica Gdańska położona w ujściu Wisły. Jesteśmy w trakcie ustalania cen mieszkań dla projektów planowanych w tej okolicy.


Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu


Do końca 2019 roku planujemy uruchomić jeszcze pięć inwestycji, w których powstanie łącznie ponad 400 lokali. Niebawem wystartujemy z czwartym etapem osiedla Miasto Moje na warszawskiej Białołęce. Nowa odsłona tego bestsellerowego projektu będzie obejmować 176 lokali o różnorodnych metrażach. Kawalerki będą dostępne w cenie od 242 tys. zł.


W Warszawie naszą ofertę uzupełnimy również o dwa podetapy prestiżowego projektu Nova Królikarnia, realizowanego w zielonej, willowej części Mokotowa. Łącznie w kameralnych willach miejskich powstanie 51 apartamentów.  


W najbliższych miesiącach planujemy również rozpocząć budowę dwóch projektów w nowych lokalizacjach. We Wrocławiu pojawimy się w dynamicznie rozwijającym się Jagodnie, czyli w południowej części miasta, gdzie planujemy realizację projektu Viva Jagodno, który dotychczas funkcjonował pod roboczą nazwą Matisse. W pierwszym etapie inwestycji powstanie 121 lokali.


Z nowym projektem zamierzamy wystartować również na rynku szczecińskim. Będzie to wieloetapowa inwestycja pod roboczą nazwą Chopin, położona w malowniczych Warzymicach. W ramach projektu docelowo powstać ma około 500 mieszkań. Pierwszy etap budowy przyniesie dwa budynki wielorodzinne w niskiej zabudowie, liczące łącznie 54 lokale.


Niewykluczone, że w tym roku wprowadzimy do sprzedaży również drugi etap projektu Ursus Centralny w Warszawie, który uruchomiliśmy wiosną tego roku.  


 


Autor: Dompress.pl         


 


Czy rządowe programy mieszkaniowe są konkurencją dla deweloperów 2019-10-10

Czy deweloperzy zauważają wpływ programu Mieszkanie Plus lub Funduszu Mieszkań na Wynajem na rynek w lokalizacjach, w których realizują inwestycje? Czy rządowe propozycje rzutują na decyzje nabywców mieszkań? Czy stanowią konkurencję dla rynku wynajmu komercyjnego i wpływają na wybory osób kupujących w celach inwestycyjnych? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości Dompress.pl


 


Mirosław Kujawski, członek zarządu Develia S.A.


Wpływ rządowych programów Mieszkanie Plus czy Funduszu Mieszkań na Wynajem na rynek jest obecnie znikomy. Jak dotąd w ramach programu Mieszkanie Plus powstało niespełna 1000 mieszkań, kolejne ponad 1100 jest w budowie. Dla porównania w ubiegłym roku, tylko w 6 największych miastach Polski sprzedanych zostało 63 tys. mieszkań i nie był to najwyższy wynik w historii rynku pierwotnego.


Podobnie sytuacja ma się w przypadku Funduszu Mieszkań na Wynajem, który dysponuje około 2 tys. mieszkań. Jeśli chodzi o ten program, pojawił się jednak korzystny efekt, ponieważ przetarł szlaki inwestorom instytucjonalnym, inwestującym w mieszkania, jak w obiekty biurowe.


Potrzeby mieszkaniowe w Polsce są ogromne i trzeba dekady, aby wyrównać wskaźniki w Polsce ze średnimi UE. Jest to wyzwanie dla całej branży. Jeden podmiot, choćby z uwagi na ograniczenia organizacyjne, nie jest w stanie w istotny sposób wpłynąć na poprawę warunków mieszkaniowych w naszym kraju.    


Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.


Programy Mieszkanie Plus i Fundusz Mieszkań na Wynajem nie wpłyną na spadek zainteresowania naszą ofertą, bo są skierowane do innej grupy klientów, tj. osób, których nie stać na zakup własnego lokalu. Nasi klienci to osoby z gotówką lub zdolnością kredytową, z określonymi wymaganiami i preferencjami. Zwracają uwagę na lokalizację, standard wykończenia mieszkania, jak też całej inwestycji. Przywiązują wagę do jakości materiałów i ważna jest dla nich infrastruktura osiedla. Zakup mieszkania w inwestycji premium, jak Bliska Wola, niezależnie, czy na własne potrzeby, czy na wynajem jest inwestycją w przyszłość, bo wartość nieruchomości w dłuższej perspektywie będzie rosła. Natomiast w programie Mieszkanie Plus z założenia inwestycje premium nie mogą się pojawić. 


Zbigniew Juroszek, prezes Atal


Program Mieszkanie Plus został stworzony z myślą o innym segmencie rynku mieszkaniowego. Nie stanowi zatem konkurencji dla działalności deweloperów. Jego beneficjenci nie są bowiem zainteresowani nabywaniem mieszkań na własność. Ponadto mieszkania w rządowych systemie Mieszkanie Plus mają powstawać przede wszystkim w mniejszych miejscowościach, tymczasem nasza działalność skupia się wokół największych aglomeracji w kraju. Z naszych obserwacji wynika również, że Fundusz Mieszkań na Wynajem pozostaje bez wpływu na działalność spółki. Dostępnych w programie lokali na wynajem komercyjny jest relatywnie niewiele, a ich cena nie odbiega od rynkowej, trudno zatem doszukiwać się przełożenia na decyzje podejmowane przez nabywców zainteresowanych zakupem inwestycyjnym.


Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska


Wspomniane programy rządowe skierowane są do innego segmentu rynku i zaspokajają odmienne potrzeby klientów. W związku z tym nie rzutują na naszą działalność. Nie  odczuwamy słabszego zainteresowania naszą ofertą mieszkaniową, ani ze strony nabywców prywatnych, ani inwestycyjnych.


Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic


Nie zauważamy praktycznie żadnego wpływu rządowych programów na rynek deweloperskich inwestycji mieszkaniowych. Jest to spowodowane przede wszystkim niewielką ilością mieszkań oferowanych w tych programach oraz znacznie gorszą lokalizacją takich inwestycji.


Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest


Nie zaobserwowaliśmy wpływu programu Mieszkanie Plus i Funduszu Mieszkań na Wynajem na rynek w lokalizacjach, w którym realizujemy nasze inwestycje. Nie rzutuje to także na inne aspekty, w tym decyzje zakupowe klientów w obecnej sytuacji rynkowej. Popyt na mieszkania wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, co przekłada się na dobre wyniki sprzedażowe.


Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper


Nie zauważyliśmy wpływu programu Mieszkanie Plus na decyzje zakupowe klientów. Propozycje rządowe skierowane są do wybranej grupy osób, spełniających odpowiednie wymagania. Jednocześnie takie inwestycje realizowane są w określonych lokalizacjach. Kupujący chcą mieć natomiast możliwość wyboru, jaką zapewniają deweloperzy ze swoją szeroką ofertą we wszystkich częściach miast. Oczywiście wszelkie rządowe programy dofinansowania zakupu mieszkań jak najbardziej są wskazane i stymulują popyt. Potrzeby lokalowe w naszym kraju są nadal duże, a wzrost wynagrodzeń, spadek bezrobocia, czy utrzymujące się niskie oprocentowanie kredytów pomagają w realizacji zakupu nowego mieszkania przez osoby znajdujące się w różnych sytuacjach materialnych.


Wojciech Duda, wiceprezes Duda Development


Niemała część naszych klientów to inwestorzy, kupujący kolejne mieszkania z przeznaczeniem na wynajem. To grupa, która podlega wpływom rządowych programów w znacznie mniejszym stopniu niż osoby kupujące swoje pierwsze mieszkania, ponieważ w zasadzie ich nie dotyczą. W programie Mieszkanie Plus nie widzimy bezpośredniej konkurencji dla naszej oferty skierowanej do inwestorów, ze względu na to, że mieszkania budowane w ramach tej inicjatywy niemal bez wyjątku zlokalizowane są na obrzeżach miast, podczas gdy nasze inwestycje, jak Fyrtel Wilda w Poznaniu albo Diasfera Łódzka, usytuowane są w ścisłym centrum albo jego pobliżu. To propozycje adresowane do zupełnie innych grup odbiorców.


Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu


Właściwie żadna z inwestycji powstających w ramach programu Mieszkanie Plus lub będących w portfelu Funduszu Mieszkań na Wynajem nie znajduje się w sąsiedztwie projektów realizowanych przez Ronson Development. Dlatego nie odczuwamy istotnego wpływu któregokolwiek z tych programów na sytuację w tych lokalizacjach. Biorąc pod uwagę, że kolejne zapowiedziane inwestycje, które mają powstawać w ramach programu Mieszkanie Plus, również nie pokrywają się z naszymi lokalizacjami, nie spodziewamy się, aby miał on jakikolwiek większy wpływ na naszą działalności także w najbliższej przyszłości.


 


Autor: Dompress.pl         


 


 


Wrocław szybko zwiększa potencjał biurowy 2019-10-09

Wrocław plasuje się w ścisłej czołówce najdynamiczniej rosnących rynków biurowych w Polsce


W głównych ośrodkach biznesowych, poza Warszawą, powstaje teraz łącznie około 900 tys. mkw. powierzchni biurowych. Z tego we Wrocławiu, który obok Krakowa wiedzie prym w regionach, w budowie jest około 210 tys. mkw. biur. Według danych Walter Herz, zasoby stolicy Dolnego Śląska liczą dziś przeszło 1,1 mln mkw. powierzchni, co stanowi ponad 10 proc. zaplecza biurowego, jakim dysponują największe ośrodki miejskie w kraju. Wrocław należy do wąskiego grona najszybciej rozwijających się rynków biurowych w Polsce. Co roku zwiększa swoją ofertę średnio o kilkanaście procent.   


Wysoka chłonność rynku


W pierwszym półroczu bieżącego roku trzy miasta: Kraków, Wrocław i Trójmiasto wygenerowały ponad 70 proc. całkowitego popytu na powierzchnie biurowe w miastach regionalnych, poza Warszawą. Wolumen transakcji najmu w aglomeracji wrocławskiej był jednak w tym okresie niższy od odnotowanego rok wcześniej w tym samym czasie. - W pierwszej połowie 2019 roku na wrocławskim rynku w większości zawierane były umowy typu pre-let. Przyczyną tego jest brak wolnych biur w gotowych budynkach. Współczynnik powierzchni niewynajętej w mieście obniżył się do poziomu 9 proc. Firmy, które poszukują przestrzeni kilku tysięcy metrów kw. mają trudności ze znalezieniem biura w oddanych biurowcach - informuje Mateusz Strzelecki, Partner i Head of Regional Markets w Walter Herz.      


- Popyt na wrocławskie biura od dwóch lat plasuje się na rekordowo wysokim poziomie. Choć w początkowych miesiącach bieżącego roku zapotrzebowanie na powierzchnię nadal było bardzo duże, kolejne miesiące okazały się słabsze,  co nie oznacza jeszcze, że tegoroczna chłonność rynku okaże się niższa od notowanych w ostatnich latach. Tym bardziej, że oferta rynku biurowego we Wrocławiu stale się zwiększa. Kilka inwestycji, będących w końcowej fazie realizacji, ma zostać oddanych jeszcze w tym roku. A do końca 2021 roku rynek wrocławski wzrośnie o około 250 tys. mkw. biur. Duże firmy deweloperskie szykują już następne projekty we Wrocławiu, które dostarczą na rynek kolejne 100 tys. mkw. – dodaje Mateusz Strzelecki. 


Nowe biurowce


Na wrocławski rynek weszły w tym roku m.in. takie budynki jak City One, Żmigrodzka 83, STReet Point, SQ Business Center Wrocław, czy ostatnio ukończony przez Cavatinę Holding kompleks Carbon Tower, oferujący ponad 19 tys. mkw. powierzchni.  


Pierwsi najemcy wprowadzają się też już do biurowca Nowy Targ firmy Skanska. Inwestycja, która usytuowana jest między placami Nowy Targ i Dominikańskim w południowej części Wrocławia, przyniosła ponad 21 tys. mkw. powierzchni.


Przy ulicy Powstańców Śląskich i Szczęśliwej we Wrocławiu Skanska prowadzi również budowę projektu Centrum Południe, w którym docelowo znajdzie się około 85 tys. mkw. powierzchni. W pierwszym etapie budowy powstają dwa budynki, które przyniosą ponad 26 tys. mkw. biur. Ich realizacja ma się zakończyć w drugim kwartale 2020 roku.


Kompleksy w trakcie realizacji


W stolicy Dolnego Śląska powstają najwyższej klasy obiekty biurowe, które są jednymi z największych kompleksów w Polsce. Nowe projekty oparte są na najnowszych rozwiązaniach technologicznych oraz ekologicznych i coraz częściej budowane w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jednym z nich jest inwestycja firmy Vastint, budowa której ma zakończyć się w grudniu br. Realizacja drugiej fazy projektu Business Garden Wrocław, położonego przy ulicy Legnickiej, przyniesie 79 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej. To największa inwestycja, która realizowana jest aktualnie w miastach regionalnych, poza Warszawą. Kompleks zaoferuje łącznie 117 tys. mkw. powierzchni.    


Echo Investment realizuje zaś przy ulicy Na Ostatnim Groszu inwestycję West 4 Business Hub. Obiekt, który dostarczy przeszło 80 tys. mkw. powierzchni biurowej, stanowi kontynuację inwestycji, w której powstały budynki West Gate i West Link. W pierwszym biurowcu West 4 Business Hub, który ma zostać oddany w trzecim kwartale 2020 roku, znajdzie się ponad 15,5 tys. mkw. powierzchni.  Deweloper zapowiedział już rozpoczęcie jeszcze w tym roku budowy swojej następnej inwestycji we Wrocławiu.  


Przed końcem 2019 roku Grupa Buma planuje natomiast zakończyć budowę drugiego biurowca we wrocławskim kompleksie Cu Office, położonym przy ulicy Jaworskiej. W czwartym kwartale br. budynek dostarczy 10,6 tys. mkw. powierzchni biurowej. W centrum Wrocławia trakcie budowy jest również biurowiec City 2 firmy Archicom, który w drugim kwartale 2020 roku przyniesie miastu kolejne 12 tys. mkw. biur. 


Planowane obiekty


W planach są też następne, duże projekty. Firma i2 Development przygotowuje do budowy wielofunkcyjny obiekt, w którym powstaną lokale biurowe, mieszkaniowe i usługowe.


Do startu przygotowywane są też inwestycje w Porcie Popowice, który jest jednym z największych obszarów inwestycyjnych we Wrocławiu, obejmującym 14 ha. Plany zakładają, że na tym terenie powstanie ponad 2,5 tysiąca mieszkań, przestrzenie komercyjne oraz rekreacyjne. W tej lokalizacji wkrótce rozpocząć się ma budowa pierwszego budynku biurowego o powierzchni 13 tys. mkw. powierzchni użytkowej. 7-kondygnacyjny obiekt wyróżniać ma przeszklona elewacja z układem pionowych oraz poziomych przesłon, przypominających żyletki, tworzących naprzemienny rytm architektoniczny. Firma Vantage Development planuje zakończyć realizację biurowca do połowy 2021 roku.


Swoją kolejną, wrocławską realizacje szykuje również firma Develia. Na 5,5 ha działce przy ulicy Kolejowej deweloper zamierza wybudować nowoczesny obiekt biurowy.


Usługi dla biznesu najsilniejszą grupą najemców


Największe zapotrzebowanie na powierzchnie biurowe we Wrocławiu zgłaszają firmy z branży IT. Wśród  najemców wybija się sektor BPO/SSC, który nie tylko w stolicy Dolnego Śląska jest głównym najemcą nowoczesnych powierzchni biurowych. Branża zatrudnia w aglomeracji wrocławskiej 48 tys. osób, co stanowi około 15 proc. zatrudnienia w sektorze w Polsce i zajmuje w mieście około połowę dostępnej powierzchni biurowej. W pierwszym półroczu 2019 roku najemcy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu wynajęli w największych ośrodkach w kraju około 190 tys. mkw. biur, generując w tym czasie 25 proc. całkowitego popytu na powierzchnie biurowe. W tym wolumenie najmu największy udział miał Kraków i Wrocław, jako główne ośrodki sektora BPO/SSC w Polsce.   


Szerokie plany firm sektorowych świadczą o wysokiej ocenie naszego rynku pod względem inwestycyjnym. Przekłada się to także bezpośrednio na decyzje inwestorów, którzy na naszym rynku realizują projekty biurowe i rozbudowują portfolio posiadanych nieruchomości.   


Największe transakcje inwestycyjne


Potwierdzeniem dużego zaangażowania inwestorów we Wrocławiu była m.in. największa transakcja odnotowana w regionach w pierwszej połowie br. Filipiński holding ISOC za prawie 190 mln euro zakupił trzy biurowce wchodzące w skład kompleksu Business Garden we Wrocławiu oraz gdański Argon usytuowany w kompleksie biurowym Alchemia.


Podobnie, jak na wszystkich największych rynkach regionalnych w Polsce, we Wrocławiu dynamicznie rozwija się także zasób powierzchni flexi. Międzynarodowi operatorzy elastycznych biur zwiększają w mieście swój potencjał. W drugim kwartale br. m.in. Spaces, coworkingowy dostawca kreatywnej przestrzeni do pracy wynajął w wielofunkcyjnym centrum Wroclavia 2,7 tys. mkw. powierzchni biurowej.


 


v


Ile kosztuje lokal usługowy na osiedlu 2019-10-02

Czy w inwestycjach mieszkaniowych wciąż projektowane są lokale usługowe? Jak dużym zainteresowaniem nabywców się cieszą? W których osiedlach można je kupić? W jakich cenach? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości Dompress.pl


 


Mirosław Kujawski, członek zarządu Develia S.A.


Lokale usługowe posiadamy, zarówno w projektach zlokalizowanych w centrach miast, jak na przykład Bastion Wałowa w Gdańsku czy Osiedle Kamienna 145 we Wrocławiu. Oferujemy je również w inwestycjach wieloetapowych, głównie z myślą o klientach docelowych, m.in. w projektach Mała Praga w Warszawie i Osiedle Przy Srebrnej w Gdańsku. Sprzedaż lokali usługowych prowadzimy aktualnie w dziewięciu projektach, a ich cena zaczynają się od 4850 zł netto/mkw.  


Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.


Lokale usługowe mamy w niemal każdej inwestycji, którą planujemy prowadzić do sprzedaży w najbliższym czasie. W osiedlu Stacja Centrum w Pruszkowie, gdzie powstanie pięć budynków mieszkalnych, projektanci przeznaczyli na lokale usługowe powierzchnię prawie 2 tys. mkw. Około 600 mkw. zajmą lokale usługowe w inwestycji Horizon Letnica w Gdańsku.


W tej chwili mamy w sprzedaży ostatnie lokale usługowe o powierzchni od 100 mkw. do 500 mkw. w naszej sztandarowej inwestycji, osiedlu Bliska Wola, gdzie docelowo powstanie 5000 lokali, a powierzchnia handlowo-komercyjna wyniesie łącznie około 8,5 tys. mkw. Ich ceny zaczynają się od 12,5 tys. zł za mkw. netto. W kameralnym budynku Willa Wiślana na warszawskim Tarchominie lokale usługowe o powierzchni od 28 mkw. do 95 mkw. są dostępne od kwoty 8 tys. zł za m kw. netto. Do sprzedania są też lokale o metrażach od 116 mkw. w cenach od 9,1 tys. zł do 14,3 zł za mkw. netto w  prestiżowym apartamentowo-komercyjnym, 27 piętrowym wieżowcu Hanza Tower w centrum Szczecina. Na parterze i pierwszym piętrze na łącznej powierzchni 6 tys. mkw. przewidzianych zostało 17 lokali usługowo-handlowych.


Zbigniew Juroszek, prezes Atal


W zdecydowanej większość naszych inwestycji mamy lokale usługowo-handlowe. Są one bowiem istotnym elementem osiedla, ułatwiającym mieszkańcom kompleksowe załatwienie codziennych spraw. Dlatego już na etapie planowania i projektowania inwestycji rozważamy przeznaczenie przestrzeni pod funkcje usługowo-handlowe. Wybieramy najbardziej dogodne położenie lokali, aby były łatwo dostępne i widoczne z ulicy, a także przyporządkowujemy do nich miejsca parkingowe.


W łódzkiej inwestycji Apartamenty Drewnowska 43 dostępnych jest jeszcze 12 lokali usługowych liczących od 48 mkw. do 101 mkw., a w gdyńskim projekcie Modern Tower wolnych jest 7 lokali o metrażu od 40 mkw. do 258 mkw. 


Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic


W każdej realizowanej inwestycji projektujemy lokale usługowe. Mają zazwyczaj niewielkie powierzchnie, które mogą służyć do prowadzenia małych sklepów czy punktów usługowych, głównie na potrzeby mieszkańców. Lokale usługowe o powierzchni od 28 mkw. do 99 mkw. mamy w inwestycji Wolne Miasto w Gdańsku w cenie od 5460 zł netto/mkw. oraz w inwestycjach warszawskich: Moja Północna na Tarchominie o metrażu 50-80 mkw. w kwocie od 7000 zł netto/mkw. i Przy Arsenale przy pl. Bankowym o powierzchni od 36 mkw. do 80 mkw. W ofercie jest też lokal biurowy na warszawskich Służewcu przy ulicy Obrzeżnej, gdzie mieściło się nasze biuro sprzedaży, który jest do nabycia w cenie 7080 zł/mkw.


Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest


W nowych inwestycjach projektujemy lokale usługowe. Z reguły cieszą się one dużym zainteresowaniem, jeśli są usytuowane w widocznych miejscach dla potencjalnych klientów. Aktualnie w ofercie mamy lokale usługowe w inwestycjach Okopowa 59A i Warszawski Świt, w projektach, które znajdują się w bardzo dobrych lokalizacjach Warszawy.


Wojciech Duda, wiceprezes Duda Development


W większości naszych inwestycji oferujemy również lokale usługowe, które chętnie wybierane przez naszych klientów. W pawilonie handlowo-usługowym w osiedlu Nowe Złotniki dostępne są obecnie dwa lokale na sprzedaż lub wynajem o powierzchni ponad 46 mkw. i 104 mkw. W Diasferze Łódzkiej lokale handlowo-usługowe wejdą w skład drugiego etapu inwestycji. Aktualnie oferujemy również lokale w budynku przy ulicy Czarnieckiego w Poznaniu o powierzchni 42 mkw., 68 mkw., 92-93 mkw., 157 mkw. i 199 mkw. Jest możliwość łączenia ich w celu utworzenia pomieszczeń o większym metrażu. 


Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska


Lokale usługowe powstają najczęściej na parterach w osiedlach czy budynkach, które są realizowane wzdłuż istniejących lub nowo powstających ulic. Tworzą one w ten sposób wielkomiejską tkankę, zapewniając okolicznym mieszkańcom – nie tylko nowych projektów mieszkalnych – dodatkowy komfort. Lokale użytkowe są interesującym produktem inwestycyjnym. Zauważamy sporą grupę klientów zainteresowaną lokowaniem kapitału w tego typu nieruchomości. Odpowiadamy na te potrzeby i w części naszych projektów oferujemy przestrzenie usługowo-handlowe o zróżnicowanym metrażu i układzie pomieszczeń. Obecnie mamy takie przestrzenie w ofercie na osiedlu Holm House na warszawskim Mokotowie. 


Monika Perekitko, członek zarządu Matexi Polska


W większości naszych inwestycji znajdują się lokale komercyjne. Zależy to oczywiście od lokalizacji budynku oraz warunków zabudowy dla danego obiektu. Uważamy, że lokale komercyjne to ważna część projektów mieszkaniowych, nie tylko z uwagi na zainteresowanie klientów, ale także jako istotne udogodnienie dla mieszkańców naszych inwestycji.


Andrzej Gutowski, wiceprezes Ronson Development, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu


Lokale użytkowe projektujemy niemal we wszystkich naszych inwestycjach. Klienci pytają najczęściej o lokale o powierzchni od 70 mkw. do 120 mkw., w których chętnie lokują się sklepy spożywcze, piekarnie, drogerie, czy pralnie. Nie narzucamy klientom funkcji lokalu, natomiast w niektórych inwestycjach, takich jak warszawski Ursus Centralny, gdzie docelowo powstanie około 1,6 tys. mieszkań, część lokali od razu przygotowujemy z myślą o prowadzeniu działalności gastronomicznej.


Inwestycją, w której szczególny nacisk położyliśmy na bogatą ofertę handlowo-usługową, jest Miasto Moje na warszawskiej Białołęce. W pierwszych dwóch etapach tego osiedla powstało aż 16 lokali komercyjnych. Kilka ostatnich jest jeszcze dostępnych w ofercie sprzedaży w cenach od 5200 do 7300 zł/mkw.


Podobną koncepcję swoistego „miasta w mieście” realizujemy we wspomnianym Ursusie Centralnym. W pierwszym etapie tego projektu przewidzieliśmy 9 lokali usługowych. Na wszystkie znaleźliśmy już chętnych, mimo że budowa ruszyła zaledwie kilka miesięcy temu.


Lokale użytkowe mamy również w gotowym projekcie Verdis na warszawskiej Woli w cenach 7500-7600 zł/mkw., a także w dwóch poznańskich inwestycjach: Młody Grunwald i Kamienica Jeżyce w cenach od 6000 zł do 6850 zł/mkw.


Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol Deweloper


Lokale usługowe projektowane są w wielu realizowanych przez nas inwestycjach. W ramach bieżących projektów powstają m.in. w luksusowym kompleksie Sol Marina, oferującym prestiżowe apartamenty tuż przy Wyspie Sobieszewskiej. Znajdują się również w Hotelu Grano w centrum Gdańska oraz Verano Residence w Juracie. Lokale cieszą się dużym zainteresowaniem z uwagi na możliwość zwrotu podatku VAT w określonych przypadkach. Ich ceny zaczynają się od 14 451 zł netto/mkw. 


 


Autor: Dompress.pl         


 


e-blogi.pl
  e-blogi.pl  [Załóż blog!] rssSubskrybuj blogi
[Zamknij reklamy]